V O D A Ž I V Á
Celoroční projekt
Úvod
Voda živá – je přírodním darem, je zázrakem planety Země.
Ve vodě život vznikl a lidé, rostliny a zvířata ji potřebují, aby přežili.
Je součástí každého z nás. Provází nás celým životem. Dává nám vše. Má velkou sílu.
Naší planetě se říká „modrá“, protože 70 % jejího povrchu pokrývá voda. V podobě kapalné, plynné a pevné.
Zdá se, že vystačí všemu živému na Zemi. Ale stále vzácnější a dražší je voda pitná.
Kvůli jejímu zvyšujícímu se nedostatku lidé opouští svá místa pobytu.
Také proto je rok 2013 vyhlášen Organizací spojených národů jako Mezinárodní rok vodní spolupráce s tématem :
Voda pro život.
PROJEKT - VODA ŽIVÁ – motivace, historie
Voda nás provází celým naším životem….
I při seznamování se s prostředím a poznávání okolí naší mateřské školy se s ní bezprostředně setkáváme.
Naše mateřská škola sídlí v části města zvané Na Rybníku.
Vydáváme se za poznáním historie místa, výskytu vody ve městě a bezprostřední blízkosti.
Hledání původu části města Na Rybníku nás přivedlo až do daleké historie královského města Uherské Hradiště.
Pevnost, postupně vznikající na křižovatce obchodních cest, prodělala od svého osídlování v 8. století dlouhý a složitý historický vývoj.
Nově založenému městu králem Přemyslem Otakarem II. v roce 1257 byla poskytnuta řada královských výsad a město muselo být před nepřáteli opevněno.
Právě za těmito kamennými hradbami směrem na východ se nacházely pastvy a mařatický rybník, které dokumentuje dochovaný situační plán.
V archívu města je založen Listinný doklad vztahující se k darování mařatického rybníku V. Kulíškovi pocházející ze dne 20. 7. 1626. Situační plán pak dokládá dělení pastvy z roku 1826 mimo jiné i na území dnešního sídliště Na Rybníku.
Dnes nám historickou existenci výskytu vody v bezprostřední blízkosti naší školičky připomínají jen staleté vzrostlé vrby, které v místě mokřad vyrostly.
Charakteristika projektu:
Hlavním tématem projektu je voda. Vycházíme z místa, kde sídlí naše mateřská škola - Na rybníku, abychom se dostali až ke kořenům a historii této části města. (Zda se voda skutečně zde vyskytovala a v jaké podobě)
Během celoročního projektu by se děti měly seznámit s významem vody pro život na Zemi, s jejími vlastnostmi
a se správným hospodařením s ní.
Projekt je rozdělen do pěti podtémat, která dávají dětem různé náhledy na vodu.
Dílčí vzdělávací cíle :
Děti se během projektu prakticky seznámí s vodou jako základní podmínkou života, s jejími podobami a koloběhem vody v přírodě, s počasím. Bezprostředním kontaktem, praktickými činnostmi a experimenty poznají vlastnosti vody jako součásti neživé přírody. Seznámí se s jejím významem pro lidstvo, faunu i flóru a s problémem nedostatku vody a nutnosti hospodaření s ní ve výchově k ekologii.
Realizace projektu :
Projekt je realizován v průběhu školního roku. Zahrnuje praktické činnosti, experimenty, cílené vycházky, výlety
do přírody, exkurze a besedy. Jeho součástí je spolupráce s rodiči, s institucemi a kluby ( muzeum,základní škola,
knihovna, ekologické centrum Trnka, Český rybářský svaz a další ).
Projektu se účastní děti od 3 do 6 let.
Pro realizaci je důležitá motivace, aktivita dětí, komunikace a vzájemná spolupráce.
Zjištěné zkušenosti v průběhu projektu budou zaznamenávány a hodnoceny.
Klíčová slova :
Voda povrchová, podzemní a odpadní; koloběh vody v přírodě; zdroje vody; skupenství vody; hospodaření s vodou; znečistění vody; úpravny a čističky vod; voda a lidské tělo; pitný režim; vodní biotopy.
Podtémata projektu :
1. Ve školičce Na rybníku - dotyk vody
2. Proč padají kapky z nebe ?
3. Když voda spí
4. Voda nad zlato
5. Hrajeme si s vodičkou
Ad 1/ V e školičce Na rybníku - Dotyk vody
Obsah podtémata : Historie části města Na rybníku, voda v nejbližším okolí,
voda a moje tělo- hygiena, pitný režim
počasí
Ad 2/ Proč padají kapky z nebe ?
Obsah podtémata: Kde se tu bere voda - voda v přírodě; koloběh vody; počasí - změny v roč-
ním období; beseda v knihovně - voda v knihách, od pramínku do moře
výlet - studánky
Ad 3/ Když voda spí
Obsah podtémata: skupenství vody; voda a její vlastnosti- výukový program Trnky; voda a
zdraví ; otužování ; oblékání
voda a sport; voda jako hudební nástroj; voda v hudbě,
voda v tradicích
Ad 4/ Voda nad zlato
Obsah podtémata : otevírání a čištění studánek; rychlení a pěstování rostlin; fauna a flóra ve
vodě a kolem vody; vodní biotopy; ekologie a hospodaření s vodou
Ad 5/ Hrajeme si s vodičkou
Obsah podtémata: Pramínek - potok - řeka - moře, voda jako přírodní živel, její síla. Voda
v rukou a práci člověka; voda na Zemi.Voda v barvách, jak se míchá duha
Voda jako zdroj zábavy ( Rybářský klub )
Klíčové kompetence projektu :
Kompetence k učení
-
Soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje a všímá si souvislostí ve svém okolí, části města
-
získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích i v dalším učení,máelementární poznatky o světě lidí, o městě, historii místa odkud pochází
-
klade otázky ,hledá na ně odpovědi, aktivně se zapojuje do dění kolem něj
-
snaží se porozumět věcem, jevům a dějům
Kompetence k řešení problémů
-
Všímá si dění a problémů v souvislosti s čistotou vody, nedostatku pitné vody
-
Problémy řeší na základě bezprostřední zkušenosti
-
řeší problémy, známé a opakující se situace řeší na základě nápodoby, či opakování, náročnější s pomocí dospělého
-
Zkouší, experimentuje, vymýšlí nová řešení, hledá možnosti
-
Chápe, že vyhýbat se řešení problémů nevede k cíli, ale že jejich včasné a uvážlivé řešení je naopak výhodou
Komunikativní kompetence
-
v běžných situacích začíná komunikovat bez zábran a ostychu s dětmi i dospělými
-
chápe, že být komunikativní, vstřícné a iniciativní je výhodou
-
dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity, nálady různými způsoby
-
dovede využít informativní prostředky a pracovat s informacemi
Sociální a personální kompetence
-
ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje
-
v běžných situacích uplatňuje základní pravidla společenského styku
-
spolupodílí se na společných rozhodnutích
Kompetence činnostní a občanské
-
ví, že není jedno v jakém prostředí žije a že svým chováním se na něm podílí, a že je může ovlivnit
-
chápe, že se může o tom, co udělá, rozhodovat svobodně, ale že za svá rozhodnutí také odpovídá
-
dbá na osobní zdraví a čistotu, chová se odpovědně s ohledem na zdravé okolní prostředí
-
chápe, že zájem o to, co se kolem děje, činorodost, pracovitost jsou přínosem a naopak lhostejnost, nevšímavost a nízká aktivita mají svoje nepříznivé důsledky
Podtéma projektu : VE ŠKOLIČCE NA RYBNÍKU – DOTYK VODY
Obsah podtématu :
-
Seznámení se s historií části města Uh. Hradiště zvaná Na Rybníku, kde sídlí naše mateřská škola – souvislost názvu části města s historickými doklady o výskytu rybníka v dané lokalitě.
-
Voda kolem nás a v našem nejbližším okolí.
-
Voda a moje tělo – hygiena, pitný režim
Konkrétní činnosti :
Motivace projektu - Voda v bezprostředním okolí naší mateřské školy – rybička jako symbol a poselství existence rybníku na území sídliště
„ Po stopách našich předků“ - zjištění o historii části města Na Rybníku, historie rybníku v této části
procházky sídlištěm, zjišťování detajlů – Co se dochovalo,
co změnili lidé od doby královského města Hradiště
Voda kolem nás – procházky k zdrojům vody: kašna na sídlišti, blízký tok řeky Moravy, slepé
rameno řeky, studánka Pod Svahy, kašny ve městě
Výlet – zamykání studánky
– výlet do Chřibů ke studánce U Mísy
Voda a moje tělo – voda v mateřské škole. Upevňování hygienických návyků, dodržování pitného
režimu, voda pro zdraví.
Můj dotyk vody – výstavka z fotografií dětí –„ Já a můj dotyk vody“
Celek vede k poznání :
-
historie naší části města, historie názvu části
-
pojmenování , co nás v našem nejbližším okolí obklopuje
-
podoby vody ve městě i v přírodě - úvod
-
jak se nás voda „dotýká“ a proč- fotografie setkání s vodou
-
důležitost vody pro osobní hygienu a pitný režim
Podtéma projektu: PROČ PADAJÍ KAPKY Z NEBE
Obsah podtématu: Kde se bere voda na Zemi – voda v přírodě
- koloběh vody
– změny v ročních obdobích, počasí
Konkrétní činnosti :
„S rybičkou pro kapku vody „ – motivace podtémata
Kde se vzala kapka vody – obrazovým materiálem, tvořivou činností, pohybovými hrami – např.
Hra na pramínek, Putování kapky vody - přiblížení koloběhu vody v přírodě.
Voda se nikdy neztratí – voda v knihách – četba z knih o vodě – Vodnické pohádky, atd
Práce s knihou – atlas, přírodovědné knihy
Proměny počasí – teorie – voda v pranostikách, práce s kalendářem přírody
- praxe – vycházky v různém počasí, pozorování, oblékání
Hydrometeorologie „Na meteorology"
Beseda v knihovně – voda v knihách
- koloběh vody v přírodě
– přírodovědné knihy
Celek vede k poznání :
-
kde je všude voda v přírodě
-
poznání koloběhu vody v přírodě
-
proměny počasí, pozorování, zaznamenávání změn, poznání symbolů počasí
-
práce s knihou, zpracování informace
-
středisko informací – knihovna
-
komunikativnost
Podtéma projektu : KDYŽ VODA SPÍ
Obsah podtématu: Voda v tradicích ( tradiční zvyky s vodou, tradice a pořekadla – Kateřina na
blatě… , Martin na bílem koni, atd.), zdroj inspirace lidového umění,
voda jako hudební nástroj, voda a hudba,
voda a sport
voda a zdraví, otužování, oblékání v zimním období
voda spící – skupenství a vlastnosti vody
Konkrétní činnosti .
Voda v tradicích a zvycích spojených se zimním obdobím – teoretické i praktické činnosti – Kateřina, Martin, Vánoce, nový rok. Voda – hudební nástroj, voda v lidové hudbě ( práce s písněmi Hradišťanu, Hradišťánku, koledami )Voda pro zdraví – otužování se,v zimním období. Příprava čajů pro zdraví. Sportování po proměnách vody – sníh, led, sportování pro zdraví. Pokusy a experimenty s vodou – čistota sněhu, mrazení vody, vaření,rozmrazování, skupenství vody. Poznávání vlastností vody, rozbor vody.
Celek vede k poznání :
-
pomocí prožitku pochopení účelu a krásy neustálých proměn vody – hudební, výtvarný i společenský prožitek
-
voda jako inspirace pro umění a tvůrčí pokusy
-
pomocí experimentu a pokusu poznání vlastností vody, složení a skupenství
-
voda – důležitý prvek pro zdraví
-
proměny vody – využití pro sport a zábavu
Podtéma projektu : VODA NAD ZLATO
Obsah podtématu : Otevírání a čištění studánek
Voda jako nezbytná podmínka života na Zemi – rychlení a pěstování rostlin
Fauna a flóra ve vodě a kolem vody
Vodní biotopy
Ekologie, nedostatek pitné vody, hospodaření s vodou
Konkrétní činnosti :
Pěstování rostliny od semínka, až k plodům – provádění zahradnických prací. Dokumentace poznatků.
Poznávání vodních biotopů – vycházky ke studánce, ke slepému rameni řeky, k řece Moravě
Vyjadřování zážitků pomocí různých technik
Seznámení se s faunou a flórou kolem vody – pozorováním na vycházkách, v knihách
- Beseda s rybářem Rybářského svazu Mařatice
- Exkurze - Vodní svět v obci Modrá
Beseda v knihovně – fauna a flóra kolem vody, Od pramínku do moře
Ekologická výchova – Den Země – problém nedostatku pitné vody
Voda pro život – výukový program DDM Šikula
Výlet – odemykání studánky Mísy – výlet do Chřibů
Léčivé prameny a vřídla
Celek vede k poznání :
-
Pochopení významu vody pro život
-
Pochopit nezbytnost odpovědného chování každého z nás , péče o životní prostředí
-
Problematiky řešení nedostatku pitné vody na Zemi
-
Význam zdrojů vody
-
Úpravny a čističky vod
-
Vede děti ke správnému hospodaření s vodou
-
Pochopení významu lesa jako zásobárny vody
-
Činnosti a experimenty
Podtéma projektu : HRAJEME SI S VODIČKOU
Obsah podtématu : Od pramínku až do moře – voda jako přírodní živel a její síla
Voda – pomocník lidské práce
Voda jako zdroj radosti a zábavy
Voda v barvách – barvy duhy
Konkrétní činnosti :
Voda jako pomocník lidské práce – poznávání v profesích dospělých
Voda jako přírodní živel – voda na Zeměkouli – pramínek, řeky, moře – práce s Atlasem, filmové
dokumenty, pohybové ztvárnění, pohybové hry
Voda – zdroj zábavy : hrátky s vodou, cvičení, zábavné hry na zahraděb MŠ.
Výlet lodí po řece Moravě
Barvy vody – výtvarné, hudební vyjádření
Celek vede k poznání :
-
voda jako zdroj života, zábavy, přírodní živel, pomocník člověka
-
„modrá“ planeta – voda, výsada naší Země
-
Rozlišení kapalné podoby vody -odpadní, podzemní a povrchové
-
voda v umění – hudba, literatura, malířství
-
voda jako zdroj zábavy – hrátky s vodou
-
rybolov, výlety a léto u vody
Závěr
Celý projekt vyvrcholí Vernisáží vystavených prací dětí, jejich záznamů, zjištění, fotografií z akcí - dokumentujících realizaci projektu.
Vernisáž bude součástí akce k ukončení školního roku.
Literatura :
Ladislav Kovář: Tajemství vody
Kolektiv autorů : Velká kniha o vodě
J. Němec a kolektiv : Voda v České republice
J. Farndont : Zvídavý pozorovatel počasí
Šimonovy pracovní listy
Internetové stránky společnosti Arnika : Voda živá
Povodně 1997
Soubor Hradišťánek : Voda
CD Hradišťanu: Studánka rubínka
Hradišťan o slunovratu